Anvelopa – Banda de rulare

Banda de rulare – este partea exterioara a anvelopei care vine in contact cu suprafaţa drumului prin asa numita “pata de contact”. Banda de rulare este realizata din cauciuc gros, sau cauciuc  compus/compozit, conceput pentru a asigura un nivel adecvat de tracţiune, prezintand o serie de proprietati: rezistenta la uzura, la temperaturi inalte, la taiere, la inaintare sau franare etc.

Elementul specific al benzii de rulare il reprezuinta profilul benzii care este caracterizat de goluri si plinuri ce formeaza caneluri, blocuri, nervuri gropite şi striuri. Fiecare sectiune a profilului are un nume diferit, o functie diferita si un efect aparte asupra intregii anvelope.

Caneluri – Grooves- Lugs – Santuri continue longitudinale sau transversale dispuse pe circumferinta anvelopei in jurul , folosite pentru a canaliza apa din zona de contact,  pe suprafete cu carosabil umed

Striuri – Sipes – Mici crestaturi in blocurile de cauciuc din banda de rulare  care le flexibilizeaza, fapt ce asigura cresterea tracţiunii. Striurile sunt utile mai ales pe gheata, zapada usoara si drumuri noroioase.

Blocuri – Blocks – Segmente de cauciuc masiv cu forme si orientari specifice, din banda de rulare. Functia primara a blocurilor din banda de rulare este de a oferi tractiune.

Nervuri – Ribs – Rand in linie dreapta de blocuri care creeaza o circumferinta de contact in banda.

Gropite – Dimples – Adancituri in banda de rulare care inbunatatesc racirea anvelopei.

Raport Gol-Plin  – Void Ratio – Procentul de suprafata goala relativ la suprafata benzii de rulare(sau numai la nivelul amprentei). Un procent mic asigura o suprafata mai mare de cauciuc in  contact  cu  drumul.  Un procent mare creşte capacitatea  de  scurgere a apei. Functie de destinatia de utilizare cu predilectie  a anvelopei (tipul de drum, anotimp, etc) acest procent poate fi mai mare sau mai mic.

anvelope banda de rulare

Avantajul unui raport mai mic:

Aderenţă mai  bună  în  condiţii de uscat

Durata de uzura mai lunga

Nivelul de zgomot mai mic

Avantajul unui raport mai mare:

Aderenţă mai  bună  în  condiţii de umiditate

Mai buna rezistenta la acvaplanare

Mai buna rezistenta la rulare

Tractiune mai buna pe teren afanat

Valori tipice ale raportului :

Anvelope turisme                – 30%

Anvelope performante         – 35%

Anvelope ultraperformante – 38%

Anvelope de iarna               – 40%

Anvelope 4×4                      – 40%

Profilul benzii de rulare a anvelopei este adeseori folosit pentru a indeplini funcţii specifice produsului de marketing, marile firme producatoare de anvelope facand cercetari intense pentru imbunatatirea acestuia. Asa au aparut anvelopele de iarna, cele pentru noroi si zapada, cele care reduc consumul de carburant, cele care asigura franarea eficienta pe carosabil umed.

Un profil potrivit al benzii de rulare a anvelopei  poate imbunatati tractiunea, manevrabilitatea dar si durabilitatea. De asemenea are un efect direct asupra confortului la mers, al nivelului de zgomot si al eficientei consumului de carburant. Alegerea potrivita a designului profilului poate insemna diferenta intre un mers confortabil, silentios si sentimentul de oboseala la volan.

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

Lasa un raspuns

XHTML: Poți folosi aceste etichete: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>