UTQGS – Standarde de Clasificare Uniforma a Calitatatii Anvelopei

Documentul UTQGS – Standarde de Clasificare  Uniforma a Calitatatii  Anvelopei este componenta a Codului de Reguli Federale al SUA (Code of Federal Regulations – CFR), titlul 49 – Transporturi, Subtitlul B – Alte regulamente referitoare la transporturi, Capitolul V – Administrarea Securitatii Traficului pe Drumuri Nationale, Departamentul de Transporturi (partile 501-599), Partea 575 – Informatii pentru consumatori, Subpartea B – Regulamente;Elemente de informare a consumatorului (§575.101-575.102 to §575.106), Sectiunea 575.104

Scopul acestui document il constituie asigurarea sprijinirii consumatorilor in a face alegeri in cunostinta de cauza prin implementarea unui sistem uniform de informatii ce trebuie inscriptionate pe anvelopele pentru autovehicule, referitoare la performantele lor relative la uzura benzii de rulare, tractiune si temperatura.

Toate anvelopele de autoturisme, microbuze si camionete vandute in Statele Unite trebuie sa fie clasificate si etichetate cu informatii privind uzura benzii de rularetemperatura (caldura acumulata) si tractiunea. Aceste evaluari sunt destinate  pentru a ajuta consumatorii sa compare mai usor anvelopele.

Producatorii care vand anvelope in Statele Unite trebuie sa treaca o serie de teste prevazute in documentul sus citat si sub supravegherea NHTSA (National Highway and Traffic Safety Administration). Pe baza rezultatelor testelor, producatorii sunt apoi responsabili pentru atribuirea clasificarilor pentru produsele lor care sunt apoi imprimate prin vulcanizare pe flancul anvelopelor .

Elementele in discutie sunt:

Uzura benzii de rulare

Inscriptionarea pe anvelopa se face prin cuvantul TREADWEAR, urmat de un numar din trei cifre,  de obicei de la 100 in sus. Cu cat este mai mare acest numar, cu atat anvelopa va rezista mai bine in timp la uzura normala.

Gradatiile uzurii benzii de rulare sunt o evaluare  bazata pe rata relativa de uzura a anvelopei  atunci cand este testata pe 6.000 mile in conditii controlate pe un drum de testare specificat de NHTSA. In  clasificarea  anvelopelor, de exemplu, o evaluare 150  inseamna ca o anvelopa se uzeaza identic, intr-un interval de timp de 1,5 ori mai mare, fata de o anvelopa clasificata 100, in aceleasi conditii de rulaj .  Amintiti-va, totusi, faptul ca  performanta la uzura poate depinde, de asemenea, de caracteristicile de conducere ale soferului si de conditiile de drum.

Tractiunea

Inscriptionarea se face prin cuvantul TRACTION, urmat de unul din urmatorii indici : AA, A, B sau  C.

Clasele de tractiune sunt AA (cel mai mare), A, B si C. Evaluarea se bazeaza pe un test de franare in mediu umed la o viteza redusa (40 mph) si indica, in general, capacitatea de tractiune a benzii de rulare la franare in linie dreapta. Datorita vitezei mici si asperitatilor relative ale suprafetei de incercare, rezultatele nu sunt foarte afectate de profilul benzii de rulare. De asemenea, clasificarea nu indica capacitatea relativa a anvelopei de a genera forta de virare sau rezistenta la acvaplanare.

Temperatura

Inscriptionarea se face prin cuvantul TEMPERATURE, urmat de unul din indicii : A, B sau  C.

Clasele de temperatura sunt A (cea mai mare), B si C. Ele indica rezistenta unei anvelope la generarea de caldura si capacitatea sa de a disipa caldura atunci cand este testata in conditii controlate pe o roata de test  in conditii specifice de laborator. O temperatura ridicata permanenta (de exemplu,  conducere pe distante lungi, pe vreme calda) poate cauza degenerarea materialului anvelopei si reducerea duratei de viata.

Temperatura excesiva  poate duce, de asemenea, la avarierea brusca a anvelopei. Gradul C  corespunde unui  nivel de performanta pe care toate pneurile de autoturisme trebuie sa il respecte in conformitate cu standardele NHTSA. Gradele A si B reprezinta niveluri mai ridicate de performanta pe roata  de incercare din laborator decat valoarea minima ceruta de lege.

Clasificarile de temperatura sunt stabilite pentru o anvelopa care este corect umflata si nu este supraancarcata.

A : Excelent | B : Bun | C : Permisibil

Concluzie

Verificarea indicatiilor “UTQG” poate fi unul dintre factorii de luare a deciziilor în alegerea pneurilor.
Cu toate acestea, este foarte important sa stiti ca gradele sunt obtinute în conditii controlate, si nu sunt complet aplicabile utilizarii efective.

 

Pentru completarea informatiilor referitoare la alegerea anvelopelor vedeti si articolul  Anvelope – criterii de selectie specifice  .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

Lasa un raspuns

XHTML: Poți folosi aceste etichete: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>