Abraziunea anvelopelor auto

Uzura sau abraziunea anvelopelor auto este initiata de concentrarea solicitarii in pata de contact intre asperitati si cauciuc. Abraziunea depinde in primul rand de forma asperitatilor si nu de marimea acestora. Experimente de laborator intr-un mediu inert (azot) au avut ca rezultat nivele mult mai reduse de abraziune decat in aer. Din pacate, odata ce granularea a fost initiata, este aproape imposibila eliminarea acesteia. Muchiile tind sa se perpetueze odata cu evolutia uzurii. Mai rau, datorita solicitarii inegale a anvelopei dupa inceperea granularii, anvelopa pierde aderenta.

In poza de mai jos sunt prezentate mai multe modele de uzura/abraziune obtinute de 2 tipuri diferite de cauciuc pe suprafete de rulare diferite. In randul superior este prezentata abraziunea cauciucului natural pe hartie abraziva, iar pe randul de jos este prezentata o anvelopa uzata.

abraziune si uzura anvelope

Ceea ce poate fi observat in ambele cazuri este fenomenul de graining, adica granularea cauciucului. In mod uzual, granularea este generata de un stil de sofat foarte agresiv cu o anvelopa prea moale si aderenta pentru conditiile date sau soferul a suprasolicitat anvelopa inainte ca aceasta sa ajunga la temperatura optima de functionare. Conditia obtinerii unui model de granulare este alunecarea unidirectionala. Daca anvelopele aluneca dupa directii aleatoare, nu se creeaza un model ca si cel prezentat mai sus. Orientarea granularii este importanta pentru ca indica directia miscarii relative intre calea de rulare a anvelopei si suprafata de rulare.

Atunci cand o mostra de cauciuc este supusa abraziunii permanente in aceeasi directie, anvelopa genereaza o serie de muchii aproape paralele, orientate perpendicular directiei de abraziune. Forma muchiilor in sectiune este asemanatoare cu dintii de fierastrau, cu dintii inclinati in sens opus directiei de abraziune. In timpul alunecarii, valuri de deformare in cauciuc se transforma in varfuri care sunt deformate, expunand panta ascendenta a varfurilor la abraziune. Varfurile devin tot mai subtiri, urmand ca la un moment dat sa fie rupte.

Uzura anvelopelor este accentuata si de folosirea lor in perioada necorespunzatoare: vara se recomanda folosirea anvelopelor de vara, iar iarna producatorii de anvelope recomanda cauciucurile de iarna. Din pacate, nu toti conducatorii auto inteleg importanta acestui aspect.

Leave a Comment