Anvelope – Depozitate corecta in functie de anotimp

In functie de temperaturile de afara trebuie sa demontati si sa inlocuiti anvelopele pe care le aveti montate pe autovehicul cu unele anvelope noi sau cu acele anvelope pe care le-ati depozitat corespunzator in timpul anului. In cazul in care este primul an in care trebuie de depozitati cauciucuri, va recomandam sa va informati cum sa faceti acest lucru cat mai corect, tocmai pentru a evita deteriorarea ulterioara a cauciucurilor. In anotimpul cald folositi anvelope de vara, iar cand temperatura scade sub 7 grade Celsius inlocuiti-le cu anvelope de iarna.

Trebuie sa aveti un spatiu ferit de orice sursa de caldura sau de actiunea directa a soarelului pe anvelopele ce urmeaza a fi depozitate. Locul trebuie sa fie uscat si sa nu depozitati acolo produse chimice ce pot intra in contact cu anvelopa. Retineti faptul ca acele anvelope montate pe janta trebuie sa fie depozitate doar agatate de jante sau puse una peste alta. In cazul acelor anvelope nemontate pe jante se recomanda a nu fi depozitate unele peste altele sau atarnate, pentru ca pe termen lung se vor dezumfla si deforma.

In cazul in care nu aveti loc pentru a depozita anvelope, puteti apela la un hotel de anvelope unde in schimbul unei sume pe bani puteti lasa cauciucurile o perioada mare de timp. In cazul in care sunteti persoana juridica si aveti un numar mare de anvelope de depozitat, costul de inchiriere a unui astfel de spatiu devine mai mic. Un alt avantaj al unui hotel de anvelope, consta in faptul ca anvelopele sunt verificate in momentul in care le aduceti si sunteti informati in legatura cu starea acestora. Unele firme ofera si garantie pe perioada de depozitare.

depozitate anvelope vara anvelope iarna

Anvelope – care sunt avantajele pe termen lung?

Verificarea si intretinerea corespunzatoare a acelor anvelope montate corect pe masina, va poate aduce multe avantaje pe termen lung. Siguranta rularii, flexibilitatea si eficienta autovehiculului, gradul de confort al soferului si al pasagerilor, stabilitatea si performantele autovehiculului, aderenta si elasticitatea anvelopei, sunt doar o parte din beneficile pe care le veti regasi daca va duceti periodic masina sa fie verificata la un service autorizat.

1. Verificati periodic presiunea in anvelope

Avantaje: Pastrarea adecvata a presiunii poate duce la o scadere a consumului de combustibil, la o uzura redusa a cauciucului si la o stabilitate si performante marite ale autovehiculului.

2. Inlocuiti cauciucurile in functie de anotimp

Avantaje: In sezonul cald folositi anvelope de vara, iar cand temperatura scade sub 7 grade Celsius schimbati anvelopele cu anvelope de iarna. Folosirea corecta a pneurilor poate duce la o flexibilitate si eficienta sporita a autovehiculului, avantaj care scade riscul de derapaje necontrolate mai ales iarna pe suprafete alunecoase.

3. Folositi dimensiunea la anvelope recomandata de producator

Folositi in general dimensiunea data de producatorului autovehiculului in momentul in care cumparati anvelope. Exista situatii in care dimensiunea recomandata poate fi schimbata, iar pentru a optimiza cautarea apelati la un personal calificat. In cazul in care doriti sa schimbati dimensiunea jantelor si a anvelopelor montate pe masina, alegerea noilor dimensiuni se face astfel incat  diametrul rotii (janta + anvelopa) sa ramana neschimbat sau sa se modifice foarte putin.

Avantaje: Respectarea indicilor de viteza si de greutate mareste gradul de siguranta al dumneavoastra si al participantilor in trafic printr-un control corect al autovehiculului, nu afecteaza siguranta rularii, iar rotile nu vor atinge aripile masinii.

4. Nu folositi cauciucuri diferite pe aceeasi axa

Avantaje: Se recomanda ca toate cele 4 anvelope sa fie identice tocmai pentru a intampina situatii neplacute in care stabilitatea si siguranta autovehiculului sa fie influentata.

5. Tineti cont de gradul de uzura al anvelopei

Avantaje: La o adancime mai mica de 2 mm se recomanda schimbarea cauciucului, iar la o adancime de cel putin 4 mm anvelopa ar trebui sa nu mai ruleze. Verificarea gradului de uzura al cauciucului va ajuta pe termen lung, deoarece puteti evita ca anvelopa sa isi piarda din aderenta si elasticitate.

avantaje anvelope cauciucuri verificare si intretinere

Hotel pentru anvelope – o solutie pentru depozitare

Depozitarea corecta a unor anvelope indiferent de anotimp poate deveni problematica daca nu aveti spatiul necesar pentru acest lucru. O solutie ingenioasa pentru problema dumneavoastra o reprezinta noile hoteluri pentru anvelope. Schimbarea acestor anvelope trebuie realizata in functie de anotimp: se recomanda ca in anotimpul calduros soferii sa foloseasca anvelope de vara; in timp ce in sezonul rece acestia sa foloseasca cauciucuri de iarna.

Cel putin 60% din anvelope se deterioreaza fie partial, fie total din cauza unei depozitari incorecte si intr-un spatiu impropriu (garaj improvizat, curte, subsol, etc). Pentru ca anvelopele auto pe care le aveti montate pe masina sa fie pastrate corespunzator, trebuie ca locul unde sunt depozitate sa fie ferit de lumina, de umezeala, de solutii ce pot afecta in mod direct cauciucul, etc. Producatorii de anvelope recomanda sa verificati starea anvelopei inainte de a fi depozitata pe o perioada lunga de timp.

Pentru soferii din capitala exista deja un numar de astfel de hoteluri pentru anvelopele auto. Un hotel special pentru anvelope va poate ajuta sa evitati aceste probleme. Acesta este un spatiu mare care a fost special conceput pentru a depozita un numar mare de cauciucuri in conditii corecte. Intr-un hotel de anvelope, cauciucurile nu se uzeaza pe perioada depozitarii si cand veti avea nevoie sa le montati pe autovehicul vor fi intr-o conditie foarte buna. De asemenea, pe perioada depozitarii anvelopele sunt asigurate pentru incendiu, cutremur, furt sau deteriorare accidentala prin manipulare.

hotel anvelope depozitare cauciucuri

Suprapresiune si subpresiune in cauciucuri

In general anvelopele auto au o constructie robusta care este data de folosirea unei presiuni corecte in cauciuc. Exista doua aspecte pe care orice sofer ar trebui sa le ia in calcul : suprapresiunea si subpresiunea. Producatorul de anvelope recomanda pastrarea unei anumite presiuni in anvelopa si din acest motiv trebuie intelese efectele negative ale celor doua situatii cu care va puteti confrunta.

Suprapresiunea in anvelope cauzeaza o uzura rapida a partii centrale a benzii de rulare si un disconfort pe toata perioada calatoriei. Suprapresiunea determina o aderenta mai mica din cauza ca suprafata de contact cu carosabilul este diminuata. Anvelopa devine mult mai predispusa la lovituri, explozii, crapaturi, deformare a jantei, a materialelor componente ale cauciucului si astfel se uzeaza mult mai repede si inegal.

Subpresiunea in cauciucuri cauzeaza flexiuni in exces, diminueaza capacitatea de franare si stabilitate a autovehicului si creaza un disconfort soferului. Ca si in cazul suprapresiunii anvelopa se uzeaza mult mai repede, inegal si prematur, si astfel durata de viata scade. Presiunea scazuta afecteaza in mod direct roata ducand la incalzirea ei, explozii, crapaturi, desprinderi ale benzii de rulare chiar in timp rularii, deformari fizice ale materialelor ce compun anvelopa, s.a.m.d.

suprapresiune anvelope subpresiune cauciucuri

Anvelope reciclate – valorificare pe termen lung

Protectia mediului trebuie sa ne implice pe toti si reciclarea anvelopelor auto este o solutie la care un numar mare de soferi a inceput sa apeleze. Acestia duc cauciucurile uzate la un centru colector si astfel valorifica anvelopa uzata pe termen lung. Centrele specializate in reciclarea anvelopelor au un plan de gestionare foarte bine pus la punct si care evidentiaza avantajele pe o perioada lunga de timp.

Un cauciuc uzat este un material nobil care contine substante chimice cu un potential energetic, dar si cu un potential ca sursa de materie prima secundara. Astfel este un produs chimic stabil care polueaza doar daca este aprins. Ce este important ca soferii sa inteleaga, este faptul ca indiferent de tipul de anvelope pe care le au montate (cauciucuri de vara sau anvelope de iarna), acestea pot fi reciclate si astfel valorificate.

Pentru a intelege ce inseamna si ce implica procesul de reciclare, trebuie sa stiti care sunt cele 5 etape: redimensionare, separare, compactare sau compartimentare, scanare, ambalare sau alta procesare.  Procedurile folosite permit distrugerea anvelopelor uzate si recuperarea ulterioara separata a diverselor componente cu un grad de puritate care sa permita refolosirea in alte procese productive ca materii prime. Procedura este esential mecanica si se desfasoara in mai multe faze de macinare:

1. Faza de decupare a taloanelor = inelul metalic din interiorul talonului este scos din anvelopa uzata prin aplicarea masinii de decupat taloane.

 2. Faza de faramare = cauciucurile uzate sunt faramitate pana se obtin bucaţi de aproximativ 100 mm.

 3. Faza de granulare = materialul de 100 mm este redus la granule de cauciucintre 0 si 15 mm.

4. Faza de macinare cu lame = materialul de dimensiune intre 0 si 15 mm si care provene din faza anterioara de granulare este macinat pana se obtin granule si praf de cauciuc in bucati cuprinse intre 0 si 6 mm.

 Care sunt avantajele in cazul unor anvelope uzate si reciclate? O parte din granulatiile de cauciuc care rezulta in urma reciclarii sunt folosite pentru a produce izolatii termoacustice, saltele de protectie ecologice pentru cladiri, pardosele pentru locuri de munca sau de joaca pentru copii, pardoseli pentru terenuri de sport, etc. Un alt aspect pozitiv este faptul ca prin reciclarea acestor anvelope scoase din uz vor rezulta trei categorii de produse: pudreta de cauciuc de la 0 la 4 mm, otel si fire sintetice.

reciclare si valorificare anvelope cauciucuri