Castiga in toate anotimpurile: construieste o dinastie Vector care sa dureze

Cautarea neobosita de performanta si succes. O perspectiva asupra mostenirii castigatoare a testelor pentru toate sezonurile a lui Goodyear.

Piata anvelopelor pentru toate anotimpurile este in crestere. O crestere cu 18% a vanzarilor in ultima jumatate de deceniu1 arata ca soferii iau in considerare din ce in ce mai mult anvelopele concepute pentru a functiona in toate conditiile. Aceasta cerere este determinata de mai multi factori, inclusiv cresterea gradului de constientizare2 cu privire la beneficiile anvelopelor pentru toate anotimpurile in tarile care au clima mai moderata decat pietele traditionale de anvelope de iarna.

Goodyear are o lunga istorie in productia de anvelope pentru toate anotimpurile, lider in industrie. Brandul a inventat anvelopa all-season in 1985, cu prima iteratie a familiei Goodyear Vector. De atunci, Goodyear a urmarit fara incetare dezvoltarea unei anvelope care sa functioneze pe tot parcursul anului, indiferent daca este pe soare, ploaie sau zapada.

Aceasta concentrare este asemanatoare cu o echipa sportiva castigatoare care se bazeaza continuu pe castiguri incrementale pentru a domina jocul ales. Aceasta atentie a dat roade: Goodyear a castigat mai multe teste de anvelope pentru toate anotimpurile decat orice alta marca3. Cel mai recent membru al dinastiei Vector, Vector 4Seasons Gen-3, este deja un castigator al testului in sine4.

Depasirea asteptarilor clientilor

Sophie Georges este manager de produs si lider de proiect de intreprindere (EPL) pentru anvelopele all-season la Centrul European de Inovare al Goodyear din Luxemburg. Ea explica rolul unui EPL si rolul ei in orchestrarea unei echipe castigatoare: „Sunt legatura dintre functii. Echipa de marketing va studia asteptarile si tendintele consumatorilor, iar echipa de tehnologie se concentreaza pe noi materiale si inovatii. Cream o foaie de parcurs, ne aliniem la obiective si ne asiguram ca termenele limita si obiectivele de performanta nu sunt doar indeplinite, ci se potrivesc si depasesc cerintele pietei.”

Publicatia germana de top, Auto Bild, a premiat Goodyear „Cel mai bun producator de anvelope pentru toate anotimpurile” pentru al doilea an consecutiv in 2021. Cheia acestui succes este cea mai recenta anvelopa pentru toate anotimpurile Goodyear, Vector 4Seasons Gen-3, castigatoarea anvelopei sale pentru toate anotimpurile. test atat in 2020, cat si in 20215. Din cauza restrictiilor Covid, Sophie si colegii ei nu au avut ocazia sa sarbatoreasca aceasta victorie ca o echipa sportiva, dar succesul motiveaza in mod clar echipa sa conduca la urmatorul nivel: „Suntem cu totii mandri . Tot efortul, tot impingerea, tot reglajul anvelopei. Cand primim un astfel de premiu, demonstreaza ca am facut-o pentru ceva care a contat cu adevarat.”

Sophie lucreaza indeaproape cu colegii sai EPL in proiecte de anvelope de vara si de iarna pentru a se asigura ca exista o colaborare intre proiecte si capacitatea de a impartasi cele mai bune practici si tehnologii noi: „Exista o coordonare regulata intre echipele de produse pentru a ne asigura ca gestionam resursele, aliniem privind obiectivele si optimizarea produselor. All-season este un segment complex in care urmarim o anvelopa bine echilibrata, fara compromisuri.”

Goodyear a avut si un viitor electric in minte atunci cand a dezvoltat Vector 4Seasons Gen-3. Cu indicele de sarcina ridicat, nivelurile scazute de zgomot si cel mai bun rating „A” pentru rezistenta la rulare/eficienta pe eticheta UE pentru anvelope, poate fi montat pe cele mai recente vehicule electrice.

Tehnologia conteaza

In calitate de manager senior pentru dezvoltarea tuturor anvelopelor de inlocuire pentru consumatori la Goodyear, Sébastien Morin are o pasiune profunda pentru importanta tehnologiei anvelopelor, nu in ultimul rand in sectorul pentru toate anotimpurile. „Cu anvelopele all-season la Goodyear, depasim intotdeauna limitele”, explica el. „Suntem mandri ca Goodyear a inventat anvelopa pentru toate anotimpurile in 1985 si, de atunci, am imbunatatit fiecare aspect al produsului pentru a se dezvolta odata cu evolutia pietei auto si cu cerintele tot mai mari ale consumatorilor. Vector 4Seasons Gen-3 ar putea fi cea mai avansata anvelopa all-season pe care am creat-o vreodata, dar putem merge intotdeauna mai departe si dezvoltam deja urmatoarea generatie, ceea ce ne impune sa anticipam nevoile pietei auto de maine. Nu incetam niciodata sa dezvoltam, sa evoluam si sa ne imbunatatim.”

In timp ce o anvelopa pentru toate anotimpurile este conceputa pentru a functiona in aproape orice conditii pe care le intalneste soferul, Morin doreste sa sublinieze ca Goodyear nu abordeaza procesul de dezvoltare cu scopul de a face compromisuri intre diferite proprietati si abilitati. „Nu exista niciun compromis”, spune el. „Ne propunem un nivel de performanta care nu doar multumeste, ci si impresioneaza. Avem clar ca anvelopele pentru toate anotimpurile nu sunt concepute pentru persoanele care traiesc in conditii extreme de caldura de vara sau de iarna, dar pentru majoritatea soferilor europeni, acestea ofera o solutie clara. Oricine locuieste undeva cu conditii mixte sau un sofer care se confrunta cu conditii moderate de iarna – pentru asta sunt anvelopele pentru toate anotimpurile.”

Pentru a dovedi ca Vector 4Seasons Gen-3 este proiectat fara compromisuri, trebuie doar sa luam in considerare marca sa Three Peak Mountain Snow Flake (3PMSF). Pana de curand, aceasta denumire era disponibila doar pe anvelopele de iarna, marcand capacitatea acestora pe zapada si gheata. Cu Vector 4Seasons Gen-3, Goodyear a fost primul producator de anvelope care a introdus o anvelopa pentru toate anotimpurile atat cu eticheta 3PMSF, cat si cu cel mai bun nivel (clasa A) de rezistenta la rulare pentru o aplicatie de echipament original (OE).

Compusi de optimizare

In cel mai recent test Auto Bild, Vector 4Seasons Gen-3 a fost singura anvelopa care a primit un top „verde” in toate categoriile, ajutandu-l sa obtina calificativul „vorbildlich” („exemplar”)6 al Auto Bild. Un element critic in realizarea acestui lucru este compusul.

Claude Jacoby este asociat in cercetare si dezvoltare in echipa de tehnologie compusa. Este datoria lui sa reuneasca arta de a amesteca substantele chimice pentru a contribui la o anvelopa castigatoare a testelor: „Suntem o echipa. Stabilim o tinta, apoi definim o strategie pentru a obtine succesul. Va exista o strategie stabilita pentru modelul benzii de rulare si care ne va ajuta sa definim strategia compusa. Pe Vector 4Seasons Gen-3 a fost esential sa existe o anvelopa bine echilibrata, care sa poata functiona indiferent daca este la franare uscata sau la tractiune pe zapada.”

Echipa de compusi Goodyear are experienta in orice, de la compusi puri pentru vreme umeda pentru prototipuri Le Mans de 340 km/h pana la compusi de iarna extreme pentru un camioner pe gheata. Acest lucru ii ofera lui Claude si echipei sale un meniu vast din care sa aleaga. „De exemplu, tranzitia sticloasa (Tg) este atunci cand un polimer se schimba de la un material sticlos rigid la o textura mai flexibila”, explica el. „Polimerii cu Tg scazut sunt buni pentru performanta la uzura benzii de rulare si pentru o buna flexibilitate a compusului la temperaturi scazute. Putem combina acest lucru cu un continut ridicat de silice pentru a creste performanta umeda.” Combinarea proprietatilor diferitelor materiale si tehnologie este cheia pentru a crea o anvelopa bine echilibrata, capabila de aplicatii variate; esenta unei anvelope all-season.

Calcati in viitor

„Este important ca o anvelopa sa comunice vizual ceea ce poate face”, explica Sebastien Fontaine, designerul principal la Studioul de design avansat al Goodyear. „O anvelopa cu rezistenta scazuta la rulare trebuie sa arate eleganta si eficienta din punct de vedere energetic. O anvelopa de iarna arata agresiva. Un all-season trebuie sa arate multifunctional.” Anvelopa devine din ce in ce mai vizibila pe SUV-urile cu garda la sol mai mare, iar cercetarile Goodyear sugereaza ca consumatorii doresc o anvelopa care sa para potrivita pentru scopul sau.

„Propunem pana la zece candidati echipei de ingineri”, explica Fontaine. „Apoi vor filtra acest lucru pana la patru pentru modelarea 3D. Atunci transformam inspiratia in design. Detaliile care intra in designul benzii de rulare pentru a performa in toate anotimpurile sunt incredibile.”

Echipa Fontaine aduce o gandire proaspata asupra esteticii anvelopei, asigurandu-se ca designul anvelopei, in principal cu modelul benzii de rulare, isi comunica scopul in timp ce functioneaza in cel mai bun mod posibil. „Incepe cu inspiratie. Animalele, arhitectura, masinile concept sau alte produse de larg consum ne deschid mintea catre noi posibilitati si noi forme. Ne uitam la masini concept pentru a ne asigura ca gandirea noastra viitoare este pregatita pentru urmatoarea generatie. Luam in considerare contributiile tuturor clientilor nostri, inclusiv producatorii de automobile, pentru a imbunatati mereu produsul, atat din punct de vedere vizual, cat si din punct de vedere al performantei. Privind in viitor, se lucreaza enorm la dimensiunile si secventele blocurilor, deoarece acestea ajuta la reducerea zgomotului. Acest lucru este foarte important la vehiculele electrice unde zgomotul de pe drum este mai vizibil. Goodyear este in fruntea inovatiei in acest domeniu.”

Testeaza pentru a castiga

Programul riguros de testare Goodyear este o parte cruciala a procesului de dezvoltare. Frank Schmitz este inginer-sef in metrologie fizica aplicata la Goodyear Innovation Center Luxembourg si, ca atare, este responsabil pentru laboratoarele fizice utilizate pentru testarea pieselor unei anvelope noi. „Exista trei piloni in ceea ce facem”, ilustreaza el. „Primul este sa testam mostre de compusi, pe care fie le amestecam in laboratorul nostru, fie le scoatem din anvelope. Cerintele compusilor din peretele lateral, care nu intra in contact cu suprafata drumului, si ale benzii de rulare, care are, sunt foarte diferite. In al doilea rand, testam modelele si modelele benzii de rulare. Numarul de lamele, pozitia lor, orientarea lor – toate acestea conteaza cand vine vorba de performanta de tractiune si trebuie sa le testam temeinic. In cele din urma, producem date pentru munca de simulare si modelarea anvelopelor. Fiecare proces este diferit, dar toate trei servesc la testarea si testarea muncii colegilor nostri din diferite parti ale echipei de proiect.”

Importanta laboratoarelor de testare este clara, mai ales cand vine vorba de testarea materialelor pentru anvelope pentru toate anotimpurile, care sunt expuse la diferite conditii meteorologice. „A avea un laborator de frig in interior este foarte important, deoarece avem control complet asupra conditiilor”, spune Schmitz. „Putem controla temperatura din acele camere de la -30°C pana la temperatura camerei si chiar sa ne cream propria zapada. Aceasta independenta, aceasta flexibilitate, este cruciala pentru a ne permite sa testam si sa reproducem conditiile atat cat este necesar. Intelegem stiinta zapezii – cum se schimba pe masura ce imbatraneste, cum o afecteaza conditiile meteorologice – si putem reproduce orice tip de zapada pentru a masura performantele anvelopei.”

Reuneste toate aceste aspecte si echipa de inovatori Goodyear produce o anvelopa premiata pentru toate anotimpurile, cu capabilitati bine echilibrate in toate conditiile si capabila sa depaseasca asteptarile unui consumator din ce in ce mai pretentios. De cand a inventat anvelopa pentru toate anotimpurile in 1985, Goodyear a perfectionat reteta, construind o dinastie care sa reziste alaturi de familia Vector. Dar, la fel ca o echipa sportiva aflata la apogeul jocului sau, nu exista timp de odihna. Pentru a ramane in varful jocului sau, o echipa trebuie sa continue sa se dezvolte si sa evolueze – si asta este exact ceea ce intentioneaza sa faca echipa pentru toate sezonurile Goodyear.

(via »)

 

Bridgestone – o noua resursa regenerabila de cauciuc natural

Cu puncte de desfacere in peste 150 de tari de pe glob, Bridgestone Corporation (BSJ) este una dintre cele mai mari companii producatoare de anvelope si cauciuc din lume cu sediul prinicpal in Tokyo. Bridgestone Americas Tire Operations (BATO) este o subdivizie a Bridgestone Americas, Inc, a carei companie-mama este Bridgestone Corporation.

Producatorul japonez de anvelope a anuntat la Tokyo planurile sale de a dezvolta o noua sursa durabila de cauciuc natural. Prin lansarea noului proiect de cercetare in Statele Unite ale America, compania spera sa obtina o alternativa la materia prima folosita in prezent pentru a produce cauciucuri. Practic proiectul consta in folosirea arbustului Guayule (parthenium argentatum) drept sursa regenerabila principala de cauciuc natural in schimbul arbustului Hevea folosit in prezent. Guayule este un arbust peren nativ intalnit in partea de Sud-Vest a Statelor Unite ale Americii si in partea de Nord a Mexiculului, obisnuit cu clima din desert si inca nevalorificat. Se poate gasi cauciuc natural in coaja si radacinile sale si are calitati aproape identice cu cauciucul recoltat din arborele Hevea.

arbustul guayule sursa regenerabila de cauciuc natural

Proiectul este dezvoltat de catre BATO in colaborare cu BSJ. BATO a inceput pregatirile prin cautarea terenului pe care sa fie construit centrul de cercetare, cat si gasirea locatiei potrivite unde sa fie plantati arbustii. Se pare ca plantarea se va face intr-o ferma situata in partea de Sud-Vest a tarii. Pentru a putea derula proiectul se asteapta ca baza sa fie complet operationala in anul 2014. Echipa responsabila de cercetare si dezvoltare va fi formata din experti in stiinte agricole, tehnicieni si ingineri, oameni concentrati pe optimizarea tehnologiilor agricole si de prelucrare necesare pentru a putea produce anvelope de calitate din noul cauciuc.

producatorul de anvelope japonez bridgestone

Cu timpul cererea de anvelope pe termen mediu si lung, materiile primele vor deveni tot mai scumpe, iar arbustii Guayule ar rezolva problema volumelor si ar ajuta la stabilizarea costurilor. “Acesta este un proiect interesant si inovator care nu va ajuta doar companiile noastre sa inregistreze o crestere puternica, anticipata de cererea de cauciuc natural, ci constituie un progres pentru intreaga industrie de cauciuc. Acest proiect demonstreaza angajamentul nostru privind protectia mediului si implicarea in gasirea unei solutii sustenabile pentru dezvoltarea unei resurse regenerabile de cauciuc natural”, a declarat Bill Niaura, director la New Business Development pentru Bridgestone Americas, Inc (BSAM).

Test ‘Auto Bild 20 inch’ 2012

Cu fiecare noua generatie de masini ajustate pentru roti mai mari, anvelopele trebuie sa urmareasca trendul. Anvelpele de 20 inch nu au fost prea des intalnite pana acum cativa ani, insa acum devin suficient de comune pentru ca revista germana ‘Auto Bild’ sa desfasoare o investigatie pentru optiuni in segmentul de piata.

Au fost supuse testului 8 tipuri de abvelope, provenind de la 4 branduri premium, 1 brand de mijloc si 3 branduri buget. Vehicolul testat a fost un VW Scirocco cu anvelope 245/30 R20. Cu diferenta de pret dintre un set de anvelope premium si un set de anvelope buget ajungand pana la 400 euro, anvelopele buget incep sa devina din ce in ce mai atragatoare, pana cand consumatorul realizeaza ca cele mai proaste anvelope buget vor avea nevoie de o distanta de cel putin trei ori mai mare decat dimensiunea vehiculului pentru a se opri pe carosabilul umed de la o viteza moderata, si sunt incredibil de impredictibile.

Rezultatele

Pozitia 1: Continental ContiSportContact 5 P
Pozitiv: Clasa de top, rulare stabila si precizie de manevrare. Acvaplanare buna si franare scurta.
Negativ: Confort moderat.
Pozitia 2: Goodyear Eagle F1 Asymmetric
Pozitiv: Stabilitate, franare scurta, confort ridicat.
Negativ: Rezistenta moderata la acvaplanare.
Pozitia 3: Dunlop SP Sport Maxx GT
Pozitiv: Buna manevrare si franare excelenta pe drum uscat, precizie ridicata si feedback bun. Silentiozitate.
Negativ: Slabiciune in acvaplanare in curbe.
Pozitia 4: Pirelli PZero Nero
Pozitiv: Specializate pentru vremea umeda, dinamice si rezistenta excelenta la acvaplanare.
Negativ: Rezistenta marita la rulare.
Pozitia 5: Hankook Ventus S1 evo
Pozitiv: Balans bun, stabile pe drum uscat dar si umed, feedback bun.
Negativ: Rezistenta marita la rulare.
Pozitia 6: Nexen N8000
Pozitiv: Curbare buna pentru acvaplanare.
Negativ: Rezistenta marita la rulare.
Pozitia 7: Nankang NS2
Pozitiv: Rezistenta scazuta la rulare.
Negativ: Franare periculos de lunga pe uscat, inconfortabile, zgomotoase.
Pozitia 8: Goodride SV308
Pozitiv: Cunoscute si sub numele de Westlake SV308. Silentioase.
Negativ: Franare periculos de lunga pe uscat, inconfortabile.

 

Care sunt primele semne ale unei pene de cauciuc?

In timp ce rulati cu autovehiculul se poate ca anvelopa sa se taie intr-o sina de tramvai sau pur si simplu sa se dezumfle. O investitie sigura in aceste situatii sunt acele anvelope Runflat care in cazul unei pene de cauciuc prelungesc mai mult durata de viata a cauciucului si puteti evita o situatie neplacuta la o viteza mare pe autostrada. Totusi, care sunt semnele pe care le putem recunoaste pentru a stii ca ne confruntam cu o pana de cauciuc?

In primul rand presiunea din anvelope sau anvelopa (in cazul in care aveti probleme doar cu o singura roata) desi scade, se simte o nesiguranta si instabilitate in tinuta de drum a autovehiculului. Presiunea scazuta rapid este primul semn al unei pene. In cazul in care intampinati probleme cu acele cauciucuri montate pe roata din fata, veti resimti in volan o greutate mai mare la viraje si tendinta de a trage spre dreapta sau spre stanga pe drum drept. In cazul in care intampinati probleme cu acele anvelope montate pe rotile din spate, este mai dificil sa sesizati imediat o schimbare.

In cazul unui sofer experimentat sau mai atent, acesta poate recunoaste o pana de cauciuc dupa modul in care suspensia amortizeaza gropile si denivelarile pe un drum in care stie cum reactiona autovehiculul. Comparativ cu niste anvelope umflate, rotile dezumflate nu mai sar pe denivelari si amortizarea este mai moale decat in cazul precedent. Aceasta diferenta sesizata reprezinta un al doilea semn.

Alte semne care il ajuta pe sofer sa recunoasca pana sunt zgomote suspecte care par a fi niste batai, instabilitatea autovehiculului, demarajul mai slab, suspensia care reactioneaza diferit. In acest moment trebuie sa opriti autovehiculul intr-o zona marcata (pe autostradata) si sa verificati rotile. Daca observati ca una dintre roti este pe janta, iar anvelopa s-a innegrit din cauza caldurii si a frecarii, trebuie sa inlocuiti cat de repede cauciucul.

semne pana cauciuc anvelope

Anvelope – cum pot rula corect si in siguranta?

Orice conducator auto incepator sau experimentat trebuie sa stie ca verificarea periodica a autovehiculului il poate ajuta sa evite o mare parte din problemele tehnice cu care se poate confrunta. Legatura dintre autovehicul si suprafata carosabilului este direct influentata de cauciucuri. Demarajul, franarea, stabilitatea in viraje, tinuta de drum, toate depind in mare masura de anvelope.

Pentru a rula in siguranta este important sa aveti anvelope intr-o conditie buna permanent. Cauciucurile trebuie verificate periodic la un service autorizat pentru a constata semne de uzura, denivelari, taieturi, etc. Daca aveti montate anvelope intr-o conditie proasta si cu anumite defecte trebuie sa le schimbati. Puteti opta pentru niste anvelope noi sau pentru niste anvelope second hand (cele mai bune pe care le puteti gasi pe piata). Nu uitati sa inlocuiti cauciucurile in functie de temperatura de afara: atunci cand temperatura scade sub 7 grade Celsius schimbati cu anvelope de iarna, iar atunci cand afara este cald folositi anvelope de vara.

Verificati presiunea din anvelope la anumite intervale de timp la toate rotile autovehiculului, inclusiv la roata de rezerva din porbagaj. Puteti sa evitati un posibil accident sau o posibila pana de cauciuc, tocmai prin aceasta grija suplimentara pentru autovehicul, pentru siguranta dumneavoastra si participantilor in trafic. Sa conduceti in siguranta si fara accidente se poate prin respectarea unor minime sfaturi.

anvelope noi anvelope vara anvelope iarna anvelope second hand