Gasirea cauciucului premium pentru roti mai mici nu este intotdeauna cea mai usoara sarcina in zilele noastre si acesta este principalul motiv pentru care firma britanica de anvelope, Avon, tocmai a lansat micuta anvelopa de vara ZT7.
Disponibil intr-o varietate de echipamente pentru jantele de 14 si 15 inchi, acesta ofera o tractiune imbunatatita (fata de ZT5 de iesire), impreuna cu franare pe teren umed, aderenta laterala si raspuns la directie mult imbunatatite.
Datorita aripioarelor care atenueaza zgomotul, este, de asemenea, cea mai silentioasa anvelopa de la Avon de pana acum, astfel incat nu va inabusi zgomotul esapamentului de performanta sau submarinul de 15 inchi din portbagajul dumneavoastra.
Cu fiecare noua generatie de masini ajustate pentru roti mai mari, anvelopele trebuie sa urmareasca trendul. Anvelpele de 20 inch nu au fost prea des intalnite pana acum cativa ani, insa acum devin suficient de comune pentru ca revista germana ‘Auto Bild’ sa desfasoare o investigatie pentru optiuni in segmentul de piata.
Au fost supuse testului 8 tipuri de abvelope, provenind de la 4 branduri premium, 1 brand de mijloc si 3 branduri buget. Vehicolul testat a fost un VW Scirocco cu anvelope 245/30 R20. Cu diferenta de pret dintre un set de anvelope premium si un set de anvelope buget ajungand pana la 400 euro, anvelopele buget incep sa devina din ce in ce mai atragatoare, pana cand consumatorul realizeaza ca cele mai proaste anvelope buget vor avea nevoie de o distanta de cel putin trei ori mai mare decat dimensiunea vehiculului pentru a se opri pe carosabilul umed de la o viteza moderata, si sunt incredibil de impredictibile.
Rezultatele
Pozitia 1:Continental ContiSportContact 5 P Pozitiv: Clasa de top, rulare stabila si precizie de manevrare. Acvaplanare buna si franare scurta. Negativ: Confort moderat.
Pozitia 2:Goodyear Eagle F1 Asymmetric Pozitiv: Stabilitate, franare scurta, confort ridicat. Negativ: Rezistenta moderata la acvaplanare.
Pozitia 3:Dunlop SP Sport Maxx GT Pozitiv: Buna manevrare si franare excelenta pe drum uscat, precizie ridicata si feedback bun. Silentiozitate. Negativ: Slabiciune in acvaplanare in curbe.
Pozitia 4:Pirelli PZero Nero Pozitiv: Specializate pentru vremea umeda, dinamice si rezistenta excelenta la acvaplanare. Negativ: Rezistenta marita la rulare.
Pozitia 5:Hankook Ventus S1 evo Pozitiv: Balans bun, stabile pe drum uscat dar si umed, feedback bun. Negativ: Rezistenta marita la rulare.
Pozitia 6:Nexen N8000 Pozitiv: Curbare buna pentru acvaplanare. Negativ: Rezistenta marita la rulare.
Pozitia 7:Nankang NS2 Pozitiv: Rezistenta scazuta la rulare. Negativ: Franare periculos de lunga pe uscat, inconfortabile, zgomotoase.
Pozitia 8:Goodride SV308 Pozitiv: Cunoscute si sub numele de Westlake SV308. Silentioase. Negativ: Franare periculos de lunga pe uscat, inconfortabile.
Testele germane au determinat: anvelopele Nokian, cele mai bune anvelope de vara in 2012
Revistele germane Auto Bild, Auto Zeitung, Auto Test, Gute Fahrt, Auto Bild Allrad si Firmenauto Transporter au clasat anvelopele Nokian pe primul loc in categoria anvelope de vara 2012, iar testele au determinat calitatile superioare ale acestor anvelope de vara provenind de la o companie care este lider mondial de piata in domeniul anvelopelor de iarna. Printre aceste calitati, pot fi mentionate : versatilitate, consum redus de combustibil, distante scurte de franare pe drum ud si uscat, stabilitate, aderenta marita.
Dintre cele 50 de anvelope testate, Nokian Z G2 a avut cea mai scurta distanta de franare (cu intre 22-28 m mai scurta decat cea mai mare distanta observata), garantand siguranta produselor . Anvelopele au fost testate atat pe carosabilul uscat dar si pe cel umed, obtinand in ambele medii un raspuns rapid la manevrare, siguranta si putere de franare. Acest aspect este cu atat mai important cu cat distanta de franare pe carosabilul uscat este mult mai lunga, iar anvelopele Nokian garanteaza prevenirea accidentelor provocate de lipsa acesteia.
Producatorul finlandez Nokian este un actor relativ mic, dar a reusit sa domine testele cu anvelopele sale de vara. In afara de toate calitatile determinate in cadrul acestor teste, anvelopele au si cel mai avantajos pret dintre toate anvelopele testate, cu 22% mai ieftine decat celelalte anvelope Premium.
De ce au fost anvelopele „all season”atat de nesatisfacatoare pe zapada şi gheata? De ce profilul anvelopelor de iarna este atat de zgomotos pe asfalt? De ce anvelopele de iarna se uzeaza atât de repede in vara?
Insatisfanctia imensa generata de comportamentul anvelopelor „all-season” pe timpul iernii a provocat mai multi producatori sa se uite la ceea ce ar putea fi cu adevarat posibil atunci când vine vorba de compozitia cauciucului.
Nokian, o companie finlandeza, care produce anvelope din 1935, a decis sa puna experienta proprie din raliuri si din strada in sprijinul ideii dezvoltarii unei anvelope „All-Weather”. In urma cu cativa ani rezultatul a fost WR Nokian – o anvelopa evaluata cu simbolul „fulg de nea” care putea fi lasat pe masina toata vara. Nokian a reuşit sa gaseasca un compus de cauciuc caruia ii place si caldura si frigul.
Acest mic club al anvelopelor “All-Weather”a inceput sa creasca curand.
Yokohama a fost urmatoarea la bord cu cauciucul lor W Drive. A fost un high-end, la pretul anvelopelor premium de lux.
O anvelopa Goodyear a venit ca o noua atractie, TripleTred. Acesta a fost evaluata doar „all-season”, dar a fost interesant ceea ce s-a vazut si s-a testat. Si iata, scorul ei pe timpul iernii este asemanator cu al celorlalte doua. Când a fost intrebat un inginer de la Goodyear despre motivele pentru care nu a fost certificat „fulg de nea”, acesta a raspuns, sub protectia anonimatului, ca Goodyear nu au vrut sa piarda din vânzari in segmentul anvelopelor de iarna. Oricum, Goodyear a decis sa puna una dintre anvelopele Fortera Triple Tred SUV la testare şi acum este evaluata „fulg de nea”.
Lista anvelopelor „All-Weather” este in creştere.
Hankook, o companie de anvelope coreeana majora, vinde o anvelopa premium Optimo 4S in Canada. Si acest cauciuc este evaluat „fulg de nea” de catre oficiul de Transport din Canada. Acesta promite aderenta pe timp de iarna, dar poate fi lasat pe masina toata vara.
În plus, un alt pneu „All-Weather”a aparut pentru acest sezon de iarna, Quatrac3 Vredestein.
Vredestein, mai bine cunoscut pentru anvelope de biciclete, are o lunga istorie in a cocheta cu ideea atacarii segmentului anvelopelor auto. Deci, ei nu trebuie exclusi pâna la proba contrarie. Nu au fost efectuate teste inca, astfel incât pâna in primavara anului ar trebui sa avem incredere in nivelul de calitate al acestui brand.
Vom vedea mai multe anvelope mutandu-se in acest segment?
Va deveni acest nou segment – „All-Weather” – urmatorul segment important sau va ramâne o piata de nişa?
Vor dori producatorii mari sa vada cum cota lor de anvelope de iarna creste sau vor imbratişa cele mai noi tehnologii de acolo?
Posesorii de automobile care au trecut prin experienta iernii stiu ca, atunci cand zapada începe sa cada din abundenta, pneurile multianotimp pur si simplu nu fac fata. Anvelopele multianotimp ar fi mai bine descris ca fiind anvelope 3 sezoane.
Desi anvelopele multianotimp functioneaza bine pentru 12 luni din an, în cazul în care nu exista zapada, putem considera ca ele performeaza bine primavara, vara si toamna. Oricum, anvelopele multianotimp au fost proiectate pentru conducere pe asfalt uscat, umed sau cu strat subtire de zapada. NU acopera conditiile de iarna severa. Iarna, in special în zonele temperate cu ninsori abundente, sunt necesare anvelope de zapada, care sunt special concepute pentru conditii de drum alunecos si temperaturi foarte scazute. Nu vorbim doar de profilul agresiv al benzii de rulare, ci si de faptul ca anvelopele de zapada sunt proiectate special cu materiale care isi pastreaza elasticitatea si la temperaturi negative, ceea ce ajuta la o mai buna aderenta pe vreme foarte rece.
Pneurile pentru zapada au adaugate caneluri care ajuta la dispersia excesului de zapada dar sunt si fabricate dintr-un compus mai moale comparativ cu o anvelopa multianotimp, dandu-i astfel un plus de tractiune. Unele anvelope sunt concepute pentru a “apuca” efectiv zapada si a o arunca in urma. Simbolul „fulg de nea” imprimat pe flanc indica, de fapt, ca acesta este un pneu pentru zapada si va oferi o performanta superioara în conditii de iarna fata de o anvelopa multianotimp.
De asemenea, pentru a mentine o tractiune optima si stabilitatea la manevrare, se recomanda montarea de cauciucuri de iarna pe toate cele 4 roti ale vehiculului.
Exista si reversul medaliei la anvelopele de zapada. Aceleasi calitati care le ajuta la îmbunatatirea performantelor în timpul lunilor de iarna devin mult mai putin potrivite, atunci cand vremea se incalzeste.
Anvelopele de iarna sunt confectionate dintr-un compus mai moale, si folosirea lor în lunile de vara si pe vreme mai calda va duce la uzura lor prematura. Întotdeauna amintiti-va ca puteti sa va montati anvelopele de iarna toamna, atunci cand temperatura scade sub +70 C, dar “descaltati-le” primavara si vara.
Solutia optima este de avea un set suplimentar de jante pentru anvelope de iarna. Acest lucru va faciliteaza schimbarea mult mai simpla a pneurilor atunci cand este necesar dar si pastrarea in conditii mai bune peste vara, cu riscuri minime de ovalizare.